







grassroots prophet
Mixed media installation
Variable size
2018
(Exhibition at LOKO GALLERY)
ミクストメディア インスタレーション
サイズ可変
2018年
(LOKO GALLERYでの展示)
The title of this exhibition, "grassroots prophet" (nameless prophet) came from the idea that he thought of about “a reverse causal relationship”, that is, the past has no influence on the present or the future, and if the future is affecting the past, how ordinary people like us influence the past?A Chinese literary scholar, Shizuka Shirakawa argues in his book "Kanji(Chinese characters)" , “Kanji encloses a memory of the era of words far away before characters were born”. While Kanji and characters conceal such magical elements, and also it can be said that it is a tool that penetrate into everyday life or that is a symbol without consciousness. Shimizu handles characters as a material of creation because he thinks that "unconsciousness" or "atmosphere" that is lurking behind ordinary space from ancient times could be visualized.
In this exhibition, he mainly considers the interviews with “Wansei”(Japanese who was born in Taiwan during the Japanese colonial era) whom the artist met during in the artist residency in Taiwan. He will also show a session with a Wansei, Ms.Yoko Nakada, known as "Reverse singing grandma" and the video work using massive dices in the installation using the multi-layered structure of the gallery space.
本展のタイトル「grassrootsprophet(草の根の、名もなき預言者)」は、逆因果、つまり過去が現在や未来に影響を及ぼすのではなく、未来が過去に影響しているとしたら、私たち一人ひとりの存在はどのように過去に影響しているのだろうか、ということを清水がふと思いついたことがきっかけになっています。
漢文学者・白川静は「漢字には文字が生まれる以前の悠遠なことばの時代の記憶がある」といったことを『漢字』のなかで論じています。漢字や文字はそのような呪術的要素を秘めている一方で、現代においては日常 に溶け込んだ道具、あるいは意識から遠のいた記号になっているともいえます。清水が制作の素材として文字を扱うのは、日常空間の背後に太古から潜むそうした「無意識」や「空気」を可視化できるのではないかと 考えているからです。
今回の個展では、台湾でのレジデンスをきっかけに知り合った、日本統治時代の台湾で生まれた“湾生”と呼 ばれる日本人へのインタビューを基に、「逆さ歌おばあちゃん」として知られる中田芳子さんとのセッションなども取り入れた映像作品を中心に、2層吹き抜けのギャラリー空間を利用したインスタレーションが展開されます。
Related URL:http://lokogallery.com/portfolio_page/ryoshimizu/
Documentation(vimeo):https://vimeo.com/290230689